Полное собрание русских летописей.
т. VII, с. 261-265 — 862 лето «Изгнали варяг за море и не дали им дани и начали сами собой владеть. И не было среди них правды и встал род на род и быша у них усобица и стали воевать сами с собой. И сказали себе: «Поищем себе князя, который владел бы нами и судил по праву». И пошли за море к варягам, к Руси. Те варяги назывались Русь, подобно как другие называются шведы, а иные норманы и англы. Сказали Руси чудь, словени, кривичи и весь: «Земля наша велика и обильна, а порядка в ней нет. Приходите княжить и владеть нами». И избрались трое братьев со своими родами и взяли с собой всю Русь и пришли к Словенам, и сел старший Рюрик в Новгороде, а другой, Синеус, на Белоозере, а третий, Трувор в Изборске. И от тех варягов прозвалась Русская земля. Новгородцы же те люди от варяжского рода, а прежде были славянами…»
«Князь Святослав выросши и возмужав нача совокупляти вой много и храбры, и легко ходи яки пардус, с воины многи, и посылаша к странам глаголя: «Хощю на вы ити.» И иде на реку Оку и на Волгу, и налезе вятичи, и рече вятичем: «Кому даете дань?». Они же говорят: «Хозарам по щелягу от рала даем». «Победи Святослав вятичи и дань на них возложи».
ПСРЛ, т. XXXVIII, с. 33 — «И прийде великий князь Владимир в Залежскую землю и заложи град Владимер в свое имя, и церкви постави во имя Успенье святой Богородицы, и люди крести и христианство устави. И посади сына Бориса в Ростове, а Глеба в Муроме. И повеле грады ставити и святые церкви, а сам иде в Киев и преставися в вечную жизнь, княжив 28 лет по крещении. И убиен бысть Борис и Глеб от Святополка, и прийде из Новгорода Ярослав и победи Свя- тополка. Святополк бежав и земля его жива поглоти…»
Тихомиров М.Н. Русское летописание, с. 184. «И посади Владимер первого сына своего Вышеслава в Новегороде в Великом. Бориса посади в Ростове, а Глеба в Муроме, Всеволода в Володимере, Мстислава в Тмютаракане».
Татищев В.Н. Соч., т. II, с. 95 .1088 г. — «В то же времени были на Волге и Оке разбои и многих болгар торгующих пограбили и побили. Болгари же присылали ко князю Ольгу и брату его Ярославу просить на разбойников, но не получа управы и взятого, пришед с войсками, Муром взяли и пограбили, а селя пожгли».
Там же, с. 96 — 1095 года — «В лето 6603 заложен бысть град Переславль Резанеска около церкви святого Николы-Старого».
Следованная псалтырь, XVI в. «Приде из Курска к Мурому князь Изяслав сын Владимира Мономаха и наместника Ольгова изыма, а сам седе на Муроме и Рязани и седе един год».
ПСРЛ, т.1, с. 168, т. II, с. 180:
1095 года — И не восхоте сего Олег сотворити, но, пришед ко Смоленску и поем воя идее к Мурому, в Муроме же тогда сущу Изяславу Володимеричю. Бысть же весть Изяславу яко Олег идет к Мурому, посла Изяслав по воя к Суздалю и Ростову и по Белозерци и собра много воя. Олег же посла послы своя ко Изяславу, глаголя: «Иди в волость отца своего к Ростову, а то есть волость отца моего, да хощу оттуда поряд сотворити со отцом твоим, се бо мя выгнал из города отца моего, а и ты ли ми не хочеши здеся хлеба моего дать?» И не послуша Изяслав словес сих, надеялся на множество вой. Олег же, сын Святослава Черниговского, пойде к граду с вой, а Изяслав исполчися перед градом на поли. Олег же пойде к нему с полком и соступиша обои и бысть брань люта и убиша ту Изяслава, сына Володимеря Манамаша, внука Всево- ложа, сентября 6, вон же его побегоша, се бысть в лето 6604. Олег же вниде во град и приняша и граждане. Изяслава же взямше положиша в монастыре святого Спаса, и оттуда принесоша и к Новугороду, и положиша и во святой Софии на левой стороне. Олег же по приятии града изыма Ростовцы и Бело- зерце и Суждальци и покова их. И пойде Суждалю и Суздальцы вдашася ему; он же люди омири, а иные изнима, овых же расточи, а имения их взя, и пойде к Ростову и те вдашася ему и прия всю землю Муромскую и Рязанскую и Ростовскую и посажа наместници по городам и дани нача брати.
И приела к нему Мстислав Володимерович послы свои из Новагорода глаголя: «Иди опять к Мурому, а в чужой волости не сиди, аз же послю с молением отцу моему и смирю тебя с ним: агце и брата моего убил еси то же есть не дивно, в ратях бо и царие и мужие погибают». Олег же не восхотел его послушати, но паче мысляше и Новгород прияти. И посла Олег наперед брата своего Ярослава во стражах, а сам стояще на поли у Ростова. Мстислав же сдумав с новогородци пойди на Олега, посла перед собою Добрыню Рагуй- ловича и стороже; Добрыня же и перво изыма данники Олговы. Ярослав же уведов яко изыма данники их, стоял на Медведице в страже и побеже к Олгови и поведа ему, яко идет Мьстислав. Олег же пойде к Ростову, Мстислав же пойде за ним и Олег пойде к Суждалю, слышав же, яко Мьстислав идет по нем и повеле зажещи Суждаль…и побеже к Мурому… И приде ко Мстиславу весть, яко посла к нему отец брата его Вячеслава с Половцы…П пойде Олег противу Мстислава, а Ярослав Святославич пойде против Вячеслава и бысть брань крепка и нача одолети Мстислав. Олег же прибеже к Мурому и затвори Ярослава в Муроме, а сам иде Рязаню. Мьстислав же приде к Мурому и сотвори мир с муромьци и поя люди своя Ростовци и Суждальци, и пойде к Рязани по Ользе. Олег же выбеже из Рязани… и посла Мстислав ко Ольгови глаголя: «Не бегай никома же, но послися ко братии своей с мольбою и не лишать тебя Русской земли: а аз послю ко отцу моему молиться о тебе». Олег же обещался тако сотворить, Мьстислав же возвра- тися воспять к Суждалю, и оттуду иде к Новугороду»
ПСРЛ, т. VII, с. 10-12:
«И соступишася со собою обои и ста Мьстислав против Олгови, а Вячеслав в противу Ярослава и бишася крепко и начати одолевать Мьстислав: видев же Олег яко его уже и с тылу заходят его, побеже к Тмутороканю и тамо затвори Ярослава брата, а сам пойде к Рязани. Мстислав же иде по нем, грады побирая и свободи всех, их же Олег заточил, а по Олгу посла: «Не бегай, но послися с мольбою к братии, и аз послю ко отцу моему о тебе»: Олег же обещался. И тако Мстислав возвратился со веселием и славою в Новгород…»
ПСРЛ, т. II, с. 280-282:
«Святополк и Владимир посласта к Ольгови, глаголюще сице: «Пойди к Киеву, да поряд положим о Русской земле пред епископы и игумены, и перед мужами отець наших и перед людями градными, да быхом оборонили Русскую землю от поганых». Олег же въеъприим смысл буи, словеса величава, рек сице: «Несть мне лепо судити епископом или игуменом или смердом». И не иде к братии своей, послушав злых советник. Святополк же и Володимер рекоста к нему: «Да се ты ни на поганыа ни на совет идеши к нам. ино ты на нас мыслишь, а поганым хочешьи помогати, то бог промежи нас будет». И пойдеста Святополк и Володимер на Олга к Чернигову. Олег же выбеже из Чернигова в Стародуб месяца мая в 3 день. Святополк же и Володимер оступиста и в граде, и бьяхутся с града крепко, а си приступаху к граду и уязвени бываху мнози от обоих. И бысть межи ими брань люта, и стояща около града дни 30 и 3 и изнемогаху людие в граде и выде Олег из града, хотя мира. И вдаста ему мир, рекуще сице: «Иди к брату своему Давыду и прий- деста к Киеву, на стол отец наших и дед наших, яко тамо достойно есть совокупившийся и управление положити» …Олег же вышед из Стародуба и иде к Смоленску, и не прияша его Смоляне и иде к Рязани».